תזונה מאוזנת לילדים

תזונת הילד צריכה להכיל את כל אבות המזון: חלבון, שומן ופחממות, סיבים, ויטמינים ומינרלים. ילדים הניזונים מארוחות עשירות ומגוונות יקבלו את כל קצובת אבות המזון הדרושה לגדילה והתפתחות.

כיצד נדאג לתזונה בריאה, מגוונת ומאוזנת ככל האפשר לבריאות ילדינו?

 

 

על הילד לאכול 3 ארוחות עיקריות ביום: בוקר, צהריים וערב, ועוד 2-3 ארוחות ביניים.

  • דאגו שכל אחת מהארוחות העיקריות תכיל מנת ירקות (מבושלים או חיים), מנת פחממות (לחם, אורז או קטניות) ומנת חלבון (ביצה, מוצרי חלב, בשר עוף, הודו או דג). בארוחות הביניים אפשר לכלול פירות או מוצרי חלב. 
  • הגבילו את הילדים לממתק אחד ליום, הימנעו ככל האפשר מלהציע להם שתיה מתוקה, פרט למיצי פירות טבעיים.
  • חטיפים מלוחים ודברי מאפה עתירי שומן אינם תחליף לארוחות.
  • חשוב לזכור שאתם מהווים מודל עבור ילדיכם, הרגלי התזונה שלכם הם דוגמא עבורם. כדאי להנהיג ארוחה משפחתית אחת ביום.
  • יש לחשוף את הילדים למגוון מזונות כבר מגיל צעיר. ילד שייחשף לקשת רחבה של מאכלים, ייהנה מתזונה עשירה יותר.
  • כל הארוחות צריכות להיאכל במטבח, ליד שולחן, ולא ליד הטלויזיה או תוך כדי משחק.
  • לאורח חיים בריא, יש לעודד את הילדים לפעילות גופנית יומיומית.

 

 

ארוחת הצהריים היא הארוחה העיקרית ביום. כך תראה ארוחת צהריים מזינה ומאוזנת:

  • מנה ראשונה: ילדים לא אוהבים את מרבית המרקים, אך בד"כ מוכנים לאכול מרק עוף צח. מרק עוף צח שבושל עם ירקות, יכיל מינרלים שבזמן הבישול עברו מהירקות ומהעוף אל נוזל המרק.
  • מנה עיקרית: תפקידה של המנה העיקרית הוא אספקת החלבון הדרוש לגדילה תקינה של הילד. מנת עוף או הודו עשויה כשניצל, קציצות או עוף בתנור תספק חלק נכבד מצריכת החלבון היומית. העדיפו מוצרי בשר דלים בשומן רווי כמו בשר עוף, הודו ודגים.
  • תוספת ירקות: חשוב שהילד יאכל ירקות המכילים ויטמינים ומינרלים. הגישו בכל ארוחה גם מנת ירקות, הילדים ילמדו להכירם ובסופו של דבר גם לאהוב אותם. גם ירקות קפואים יכולים להוות פתרון מזין ובריא.
  • תוספת פחממות: אורז, פסטה, תפוחי אדמה או בטטה לצד מנת הבשר והירקות ישלימו את הארוחה ויהוו מקור טוב לאנרגיה. מזונות פחממתיים עשירים בסיבים כמו לחם מלא, אורז מלא, בורגול או קינואה יכילו יותר ויטמינים ויגבירו את תחושת השובע.
  • כקינוח לארוחה הציעו פרי ולא מזונות מתוקים אחרים.

 

 

ד"ר אילת הררי, דיאטנית קלינית, יועצת התזונה של עוף טוב