חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד ניתן למנוע השמנה אצל ילדים?

ההשמנה בעולם המערבי עלתה ב-150% במהלך 20 השנים האחרונות ויש המגדירים אותה כמגפה. ידוע כי ההשמנה מגבירה גם את הסיכון למחלות לב, סוכרת ויתר לחץ-דם.  

הסיבות העיקריות להשמנה אצל ילדים הן אכילת יתר של מזונות עתירים בפחמימות ובשומן , חוסר פעילות גופנית ונטייה גנטית.

ילדים בעלי עודף משקל עלולים לסבול מבעיות חברתיות – לעיתים קרובות הם מהווים מטרה ללעג בקרב ילדים אחרים.

 

אם כך מהו תפקיד ההורים במניעת השמנה אצל ילדים?

עד גיל 12, להורים יש תפקיד חשוב בהקניית הרגלי אכילה נכונים לילדיהם, הם אחראים על הרכבת התפריט הביתי .

הקפידו על ארוחות משפחתיות, זוהי הזדמנות נהדרת להציג בפני הילדים מגוון מזונות ולחיזוק הקשר המשפחתי. 

ילדים, כמו מבוגרים, אוהבים ממתקים: הגבילו אותם לממתק יומי אחד, אל תחזיקו בבית שפע רב של ממתקים וחטיפים שקשה לעמוד בפניהם. חשוב לזכור שאוכל הוא לא פרס. אל תרגילו את הילד לקבל ממתק שהוא אוהב כפרס או כנחמה, זה ירגיל אותו לפצות את עצמו באוכל כל פעם שירגיש צורך לכך.

במידה ורוצים לעזור לילד לרדת במשקל, יש לשנות את הרגלי התזונה בבית, והשינוי צריך לחול על כל בני המשפחה.

לדוגמא: במידה והחלטנו למנוע חטיפים עשירים בקלוריות מהילד יש למנוע אותם גם מכל בני המשפחה, גם מהאחים הרזים יותר. חשוב לזכור כי אנו, ההורים, מהווים מודל חיקוי לילדינו – ועלינו לסגל לעצמנו את הרגלי האכילה אותם אנו דורשים מהם .

אל תלחיצו את הילדים, הם לא חייבים להפחית במשקל,  מספיק שלא יעלו במשקל  למשך מספר חודשים, וזאת מכיוון שהם צומחים לגובה. יחס משקל/ גובה ישתנה והם יהפכו רזים יותר. זכרו שנושא המשקל רגיש אצלם, טפלו בו בעדינות.

אל תעירו לילד על אכילת יתר בחברה. אם אתם מוזמנים לארוחה או מסיבה, הזכירו לו לפני הארוחה, כי מגוון המזונות יהיה גדול וכדאי לבחור את המזונות המועדפים עליו ולוותר על אחרים.

אם הילד מסרב לאכול את הארוחה שהגשתם לו, אל תאפשרו לו אכילת חטיף במקום הארוחה.  

מצד שני, הגישו לילד ירקות לפחות פעמיים ביום. אל תתייאשו: ילדים לא מתרגלים בקלות למזונות חדשים, לעיתים רק לאחר 10-15 ניסיונות, הם יתרגלו למזון חדש וילמדו לאהוב אותו.

גם בתחום של הפעילות הגופנית  יש לנו כהורים מה לעשות- עודדו את הילדים לעסוק בספורט:  אל תאפשרו צפייה בלתי פוסקת בטלוויזיה או משחק במחשב. עודדו אותם לשחק משחקי חוץ, רכיבה על אופניים או חוגי ספורט.

בכל מקרה של השמנת ילדים- מומלץ מאוד לפנות לדיאטן קליני להתייעצות והרכבת תפריט מתאים.