חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עוף טבעי מהמשק – עוף שגדל ללא אנטיביוטיקה

פורסם ב: 12.2022  |

בחודש דצמבר האחרון הודיעו החברות צמח תערובות ועוף טוב על מיזוג ענק ביניהן אשר יצר אינטגרציה שצפויה לגלגל כ-1.2 מיליארד שקל בשנה. מיזוג זה מהווה זמן טוב לבחון את "עוף טוב" בראי הזמן, ולגלות כיצד צמחה והפכה החברה החקלאית שנולדה אי שם ב-1963 לאחת השחקניות הבולטות בתחום מוצרי הבשר, בארץ ובחו"ל

לאחרונה התבשר ענף המזון בישראל על אחד המיזוגים המבטיחים ביותר של השנים האחרונות – המיזוג בין צמח תערובות לחברת עוף טוב.  החברות האחיות ממשקי עמק הירדן חתמו על הסכם במסגרתו יועברו כלל מניות עוף טוב, בעלת מחזור של יותר מ-700 מיליון שקל, לבעלות צמח תערובות, שלה מחזור של מעל 500 מיליון שקל, מיזוג אשר יצר למעשה תשלובת חקלאית שתגלגל כ-1.2 מיליארד שקל בשנה.

"אם עד לעסקת המיזוג קנתה עוף טוב את תערובות המזון מצמח תערובות, הרי שהמיזוג בין שתי החברות יביא לאינטגרציה חקלאית מלאה אשר תקדם חדשנות טכנולוגית ומוצרית, תחולל מהפכה בעולם ה- feed & food ותוביל את עולם המזון העתידי בישראל", מציין בסיפוק עומר לביא מנכ"ל התשלובת החדשה. "הוא יאפשר לנו להרחיב את הפעילות בשרשרת  הערך לענפים נוספים כחברה אחת גדולה, משמעותית ומובילה בתחום המזון והקמעונאות בישראל".

צמח תערובות הינה חברה חדשנית ופורצת דרך. החברה הוקמה בשנת 1965 ונחשבת ליצרנית המזון המגוון ביותר בישראל לבעלי החיים: עופות, דגים, בקר, צאן וחיות מחמד.  החברה היא מהגדולות בתחומה בישראל ומהווה מוקד כוח לכלל ענפי חקלאות בעלי החיים, תוך שהיא מובילה תהליכי פיתוח וחדשנות בתחום האגרו-טק באמצעות מחלקת המו"פ שלה הנחשבת למובילה בארץ ובעולם. לצמח תערובות מספר חברות בת, ביניהן: 'דג סוף', 'פרוג'קט בר', 'יונתן-צמח מרכזי מזון', 'צמח ישראפט' ועוד.

החלק השני במשוואת המיזוג היא כאמור קבוצת עוף טוב אשר נחשבת לאחת  היצרניות המובילות בישראל של מוצרי מזון איכותיים מעוף שגדל ללא אנטיביוטיקה ומהודו. החברה נוסדה בשנת 1963 ומורכבת משלושה מוקדי פעילות: חטיבת גידול חקלאי, חטיבת מזון טרי וחטיבת המוצרים. עוף טוב מייצרת ומשווקת מגוון מוצרים: שניצלים, קציצות, פסטרמות, נקניקים, נקניקיות ומוצרי עוף טרי. עוף טוב פועלת בשיטת השליטה הרציפה החל משלב המדגרה, דרך הלולים, ועד למוצר הסופי. העופות גדלים במשקי עמק הירדן ועמק המעיינות, תוך בקרה על איכות התזונה שלהם ותנאי הגידול.

לקבוצת המשולבת ארבעה מגזרי פעילות עיקריים. הראשון הוא המגזר הקמעונאי – במסגרת זו משווקת החברה את מוצריה לכלל הרשתות הקמעונאיות הגדולות בישראל, תחת קטגוריות הפצה של מנה קלה (פסטרמות ומעושנים) ומנה עיקרית (שניצלים – צ'ונגו ודגים). העוגן השני הוא הפעילות בינלאומית – הקבוצה משווקת ומוכרת מוצרים  למדינות בארה"ב ואירופה, באמצעות הפצה של חברת אוסם אירופה. פעילות זו צומחת מאוד עם צפי חדירה למדינות נוספות, כאשר היקפי המכר נאמדים במיליוני שקלים. המגזר השלישי הוא אספקת המוצרים של עוף טוב לטובת מקדונלד'ס ישראל – מדובר על פעילות יציבה לאורך שנים, המגובה בהסכמים ארוכי טווח ומאפשרת הרחבה של סל המוצרים. לבסוף, העוגן הרביעי עליו מושתתת פעילות הקבוצה הוא השוק הפרטי עם  פריסה גיאוגרפית בשוק המתמחה במוצרי עוף והודו (טרי ומעושנים).

עוף ללא אנטיביוטיקה – למה זה חשוב?

במדינת ישראל, שבה עוף הוא מרכיב בולט בתזונה, חשבתם לרגע לעצור ולחשוב מה יש בעוף? ומה בדיוק אנחנו מכניסים לגוף שלנו? לאורך השנים התפתחו זני חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה. ארגון הבריאות העולמי הצהיר כי עמידות לאנטיביוטיקה היא אחת הסכנות הגדולות ביותר המאיימות על הבריאות של אוכלוסיית העולם. זני חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מתפתחים לא רק כתוצאה מטיפול אנטיביוטי בבני אדם, אלא גם בחיות משק, כמו עופות. החשש הוא שזני חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה שהתפתחו בחיות המשק, יועברו לבני אדם ויגרמו לתחלואה שלא תהיה ניתנת לטיפול.  בעולם המערבי קיימת מגמה ברורה של הפחתת השימוש באנטיביוטיקה בעופות למאכל. אך דווקא בישראל, המאופיינת בצריכה גבוהה במיוחד של עופות, עדיין אין תקנות סדורות לגבי השימוש באנטיביוטיקה בגידול העופות.  גידול ללא אנטיביוטיקה הוא בהחלט מומלץ ובטוח יותר, ומתבסס על הזנת העוף בתזונה המכילה תוספים ממיצוי צמחים. זאת לצד הקפדה על גידול בלולים מרווחים, שמירה על סביבה נקייה, וליווי מקצועי צמוד.

"אחת החוזקות של עוף טוב המעניקות לנו את היכולת לוודא כי העופות שלנו הם ללא אנטיביוטיקה הוא מודל הפעלה של החברה, מודל השליטה הרציפה –  עוף טוב הינה אינטגרציה אנכית, ושולטת בכל שרשרת הערך – החל משלב הרבייה והמדגרה, דרך הלולים, ועד למוצר הסופי." מסביר המנכ"ל לביא. "יתירה מכך העוף הטרי של עוף טוב הינו היחיד שקיבל את הסימון הירוק של משרד הבריאות, וזאת בזכות היותו שייך לקבוצת המזונות הגולמיים, שאינם מעובדים ובזכות תכולת הנתרן הנמוכה מ-300 מ"ג ל-100 גרם."

קיימות בעוף טוב

"עוף טוב חרטה על דגלה לקדם את נושא הקיימות בקבוצה והיא עושה זאת בשלושה תחומים: בריאות, סביבה וייצור איכות", הוא מוסיף. "אם נתחיל בבריאות הרי שעוף טוב מגדלת עופות ללא אנטיביוטיקה – דבר המהווה תרומה לקידום בריאות הציבור באמצעות מניעת חיסון האוכלוסייה לאנטיביוטיקה. עם השנים התפתחו זני חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, וארגון הבריאות העולמי הצהיר כי עמידות לאנטיביוטיקה היא אחת הסכנות הגדולות ביותר המאיימות על האוכלוסייה. בנוגע לאלמנט הסביבתי, החברה דואגת לרווחת בע"ח וגידולם בתנאים נאותים, הן מבחינת תזונה, והן מבחינת תנאי הגידול והרבייה. כמו כן עוף טוב משתפת פעולה עם תאגיד המיחזור  תמיר ומסמנת את מוצריה בסימון הפח הכתום. ולבסוף, מבחינת מוצרי האיכות – עוף טוב משווקת עוף ללא אנטיביוטיקה במחירים סבירים ותחרותיים לצרכן."

כמנכ"ל התשלובת החדשה, מהם היעדים שהצבת לקבוצה לעשור הקרוב?

"בשנים הקרובות נעסוק במקביל בהשגת מספר יעדים מרכזיים: • העמקת הפעילות בשרשרת הערך בענפי העופות, הדגים והבקר. • נבצע מהלכים אשר יקרבו אותנו אל הלקוח הסופי בדרכים שונות מגוונות- חנויות מתמר חות, מכירה און ליין, מסחר דיגיטלי ועוד. • נבצע הרחבה מסיבית של ליין המוצרים שלנו, גם בתחומים בהם אנו פעילים כיום אבל בעיקר בתחומים חדשים כגון מוצרי בשר ודגים, וזאת על מנת להגיע ללקוח עם סל מוצרים מגוון ושלם יותר. • בהסתכלות לטווח קצת יותר רחוק, יש לנו תכניות לפיתוח של "מזון העתיד" וכמובן שנרחיב בקרוב מאוד על תוכניות חדשות ומרגשות בתחום".

בשיתוף צמח תערובות

מהפיכה גם בקטגוריית הדגים

עד לשנת 2018 נשלטה קטגורית הדגים בישראל על ידי שחקן אחד מרכזי. עוף טוב נכנסה לקטגוריה עם מותג "דג טוב", ותוך פחות משנה המותג הצליח להחזיק בנתח שוק בשיעור של כ- 30%.  מוצרי הקטגוריה נחשבים לאיכותיים במיוחד עם אחוז חלבון גבוה – כ17 גרם חלבון ל-100 גרם מוצר.

המותג צ'ונגו כמנוע צמיחה

בשנת 2020 עשתה עוף טוב צעד נוסף בדרך להובלת השוק עם השקת המותג צ'ונגו. עוף טוב הצמיחה באותה שנה את כל קטגוריית המזון הקפוא מרגע ההשקה, וסגמנט השניצלים הביתיים כולו גדל ב45% עם כניסת המותג החדש.

פסטרמות מנתח אחד שלם

קטגוריה נוספת בה נחשבת עוף טוב לשחקן מרכזי היא קטגוריות הנקניקים והפסטרמות. כחלק מכך השיקה החברה לראשונה באוגוסט 2021 סדרת פסטרמות חדשנית מנתח אחד בלבד. סדרה זו מציעה מגוון פסטרמות העשויות מנתח אחד שלם ואיכותי.  מוצרי הסדרה עשויים מהודו, מכילים 18 גרם חלבון ב-100 גרם מוצר ורק 2% שומן והם מגיעים  בשתי צורות: פרוסות או יחידת נתח שלם. נכון להיום עוף טוב היחידים בשוק הישראלי עם יחידת פסטרמה מנתח שלם, שניתנת לחיתוך במגוון צורות בהתאם להעדפה אישית. נתחים אלו מתאימים להכנה מהירה של ארוחות מגוונות וטעימות.

והנה לכם  4 דברים שבטח לא ידעתם על עוף טוב:

ב-1979 השיקה עוף טוב בפעם הראשונה בישראל שניצל אמיתי המוכן לאכילה!
במפעל בעמק עובדים יחד בני מושבים , בני קיבוצים תושבי בית שאן והסביבה ,דתיים חילוניים, נוצרים ומוסלמים  – פסיפס של החברה הישראלית.
מישהו אמר ביג מק ולא קיבל? עוף טוב מייצרים את ההמבורגר והקבב  למקדונלד'ס.
עוף  טוב היא היצואן מספר 1 בישראל למוצרי בשר (מעל 50% מהיצוא בישראל שייך לחברה)