חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

למה עדיף בלי מלח על השולחן

הנתרן, הוא מינרל חיוני לאדם, אך לרוב אנו צורכים כמות גדולה בהרבה מהדרוש לנו והתוצאה עלולה להיות עליה בלחץ הדם והגברת הסיכון לשבץ מוחי, מחלות לב, אוסטיאופורוזיס, סרטן הקיבה ומחלות כליה.

המלח הוא תבלין עתיק ביותר ששימש בעבר וגם כיום כחומר משמר והוא מורכב משני מינרלים: נתרן וכלור.

ההמלצה לצריכת נתרן בישראל היא כ-1500 מ"ג ליממה ומקסימום עד 2000-2400 מ"ג, בערך כפית אחת של מלח ליום (5-6 גרם מלח ליום). ההמלצות לילדים אף מחמירות יותר: עד 1500 מ"ג ליממה עד גיל 3, 1900 מ"ג עד גיל 8, ועד 2200 מ"ג בגילאים 9-13,  אבל הצריכה הממוצעת גבוהה בהרבה וע"פ סקרים שנעשו בארץ מגיעה לפי 1.5-2 אצל מבוגרים.  

המודעות להפחתת צריכת המלח עולה בשנים האחרונות וגופים בינלאומיים כמו ארגון המזון העולמי (WHO) וגם משרד הבריאות הישראלי שמו להם למטרה להפחית את צריכת המלח ע"י הסברה וכן ע"י שיתוף פעולה עם תעשיית המזון. היעד של משרד הבריאות הוא  להפחית את צריכת הנתרן בישראל ל-6 גרם ליום  עד שנת 2020.

הפחתת צריכת המלח צריכה להיעשות בהדרגה כדי להרגיל את חוש הטעם ולהסתגל לאכילה של מזונות מלוחים פחות.

 

בשוק קיימים היום מוצרים המסומנים כמופחתי מלח או דלי מלח, למה הכוונה?

נטול נתרן: מכיל עד 5 מ"ג נתרן ל-100 גרם מוצר

דל נתרן: מכיל עד 100 מ"ג נתרן ל-100 גרם מוצר

מופחת נתרן: מכיל ב25% פחות ממוצר דומה

 

אם כך, מה יכול הצרכן לעשות כדי להפחית את צריכת הנתרן?

75% מהמלח הנצרך מקורו במוצרים מתעשיית המזון, ולכן כדאי  לקרוא היטב את הערכים התזונתיים על גבי אריזת המוצרים. בישראל קיימת חובת סימון כמות הנתרן ל-100 גר' מוצר בטבלת הערכים התזונתיים המופיעה על האריזה. בנוסף, ניתן לראות על האריזה את רשימת הרכיבים.  מילים כמו: מלח או מונו סודיום גלוטמאט ברשימת הרכיבים, יכולות להעיד על המצאות נתרן. מאחר ורשימה זו מסודרת על-פי כמות, ככל שהמילה מלח תופיע בקידמת הרשימה, נדע שכמות המלח היחסית גבוהה במוצר. 

בזמן הקניות במכולת השכונתית או בסופרמרקט, חשוב להשוות בין המוצרים, ולבחור את המוצר המכיל את כמות הנתרן הקטנה ביותר.

בבישול הביתי מומלץ להפחית בהדרגה את כמויות המלח ובמקומו להוסיף תבלינים אחרים כמו כורכום, כמון, שום בצל ופפריקה וכן מבחר של עשבי תיבול כמו פטרוזיליה, שמיר, בזיליקום.

ליד השולחן, מומלץ לחשוב פעמיים ולטעום את האוכל לפני שמנערים את המלחייה מעל הצלחת.

בהכנת עוף, בשר או דגים צמצמו את השימוש ברטבים מוכנים כמו רוטב סויה או אבקות מרק והכינו בעצמכם את הרוטב מעשבי תיבול ותבלינים. עוף ללא עור יכיל פחות מלח, ושטיפת העוף לפני הבישול תפחית את כמות המלח.